Programfag Samisk historie og samfunn 1

Fra skoleåret 2023/2024 tilbyr Knut Hamsun vgs programfag i Samisk historie og samfunn 1 (læreplannummer SHS01‑03). Undervisningsspråket er norsk. Kurset kan velges av alle elever på skolen som er interessert i samisk kultur og historie.

Samisk historie og samfunn er et fag som skal gi elevene innsikt i samisk historie, kultur, samfunnsliv og rettigheter. Ved å utdanne elevene i dette skal de samfunnskritisk kunne delta i, og håndtere, ulike samfunnsutfordringer knyttet til bærekraftig utvikling og gjensidig kulturell aksept i samfunnslivet. Det vil videre være viktig å lære om de prosesser som har ført til at samisk kultur anerkjennes i større grad enn før, og om vårt felles ansvar for en likestilt fremtid.

Som ressursskole i lulesamisk område vil vi legge vekt på ulike trekk ved samisk historie og samfunn i området Hamarøy/Tysfjord. Samtidig skal elevene kunne bruke det lokale perspektivet som et utgangspunkt for å lære om, og sammenligne, samisk historie og samfunn i andre deler av Sápmi/Sábme/Saepmie.

For å skape variasjon i faget vil lokal kunnskap, bruk av alternative klasserom og ekskursjoner tas i bruk.

Språksamlinger

Hver høst samler vi alle lulesamiskelever i videregående skole i Nordland til å møtes og prate samisk. Det er en blanding av undervisning, lek, praktiske gjøremål og mye mer.

Språkreise/studiereise

I februar 2024 planlegger vi en reise til Jokkmokk, for å delta på den årlige vintermarknaden der. Dette er et tilbud til alle avgangselever i Nordland som har undervisning i lulesamisk språk og elever som har faget Samisk historie og samfunn 1.

Nærmere informasjon finner du i fagets læreplan, se lenker under i "Mer informasjon".
KH js./vgs. er i dialog om en lulesamisk versjon med Utdanningsdirektoratet.