OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Nordlands ressursskole for samisk

I et treårig pilotprosjekt utvikler Knut Hamsun joarkkaskåvllå/vgs. for tiden den første samiske videregående ressursskolen i Nordland

Våre mål er:

• å styrke lulesamisk språk, kultur og identitet i våre videregående skoler
  • bidra til kvalitetssikring og utvikling av god undervisning i lulesamisk.
  • støtte opp om arbeidet med å løfte opp samiske språk, kultur og identitet på alle skolene i Nordland fylkeskommune.
  • over tid bli en støtte for elever og ansatte på skolene.

Fylkestingsvedtak 093/2022 gir oss dette i oppdrag. Vi skal «utvikle informasjonsmateriell til skolene og foreslå felles praksis for markering og fremming av samisk språk og kultur i videregående skoler i Nordland».

Vi vil i løpet av 2024 arbeide videre med oppdraget og vi tar gjerne imot tilbakemeldinger. Sammen kan vi skape bedre skoler for alle!