Godt å vite

Samisk og fremmedspråkundervisning

Elever i videregående skole som får opplæring i samisk som første- eller andrespråk, er automatisk fritatt for kravet om opplæring i fremmedspråk. Du har likevel rett til opplæring i fremmedspråk i tillegg til samisk dersom du ønsker det. Da må du gi beskjed til skolen.

Med samisk på timeplanen har du imidlertid ikke plass til timer i fremmedspråk som fellesfag innenfor den ordinære timerammen i studieforberedende utdanningsprogram.  Det betyr at vi kan bli nødt til å legge fremmedspråkstimene (eller samsiktimene) etter ordinær skoletid. Det er viktig at du som samiskelev sier fra om fremmedspråkønsker til skolen i god tid slik at de kan imøtekommes på en best mulig måte.