Ungdomsveileder

Siv-Elin Øvrevold er ungdomsveileder ved Knut Hamsun VGS. Hun skal primært ha kontakt med elevene og være en veileder i personlige og sosiale spørsmål.

Siv-Elin har kontor ved vestibylen.

Ungdomsveilederens oppgaver:

• Veilede ungdom som har personlige problemer og samarbeide med helsetjenesten.
  • Er skolens sosialpedagogiske veileder og inngår i "beredskapsteam" på skolen.
  • Oppnå kontakt med elever som trenger faglig hjelp og oppfølging gjennom kontakt med rådgivere, lærere, foresatte og andre.
  • Være koordinator for å organisere hjelpetiltak, både pedagogiske og sosiale.
  • Samarbeide med kontaktlærere for å oppnå en hensiktsmessig tilpasset opplæring.
  • I den grad stillingsinnehaver har kompetanse og forutsetning for det, bidra med leksehjelp og/eller veilede om hensiktsmessige arbeidsmåter og studieteknikk.
  • Være en ressurs for pedagogisk personale i forhold til sosiale og pedagogiske aktiviteter i skoletiden.
  • Arbeide aktivt for å bygge bro mellom ulike kulturer og delta i skoleaktiviteter knyttet til flerkulturell samhandling.
  • Bidra til å forebygge bruk av rusmidler og spillavhengighet.
  • Bidra til å initiere positive og sunne aktiviteter på elevenes fritid.
  • Utnytte mulighetene som ligger i en tilgjengelig kantine.

Følge opp og veilede hybelboere slik at det dannes gode holdninger til:

• ro, orden og respekt for medbeboere.
  • skolearbeid, lærelyst og sunne interesser